Het erotisch universum

Screen-Shot-2017-09-05-at-17.18.51

Kunstenaar niet kunnen achterhalen

1. Ongeacht de kosmologie of religie die iemand aanhangt, niemand zal toch kunnen ontkennen dat Eros de wereld regeert en dat veronderstelde metafysische kwaliteit alleen vorm kan krijgen middels de wetten van aantrekking en afstoting die het erotisch avontuur mens kenmerken. Dit feit draagt de aanzet tot dit schrijven, dat Eros ten volle wil erkennen en vrijmaken door de sluiers van verleden, die er taboes omheen draaiden, te beschrijven en dan weg te nemen. Tevens, dat mag voor zich spreken, wil het de pracht van menselijke intimiteit vieren met woorden van verwondering en het besef dat seks geen probleem kent als liefde regeert.

2. Verliefd en verlegen, dat was voor mij hetzelfde. Verliefdheid was koortsig en willend, verlegenheid maakte er machteloosheid van. Was het gebrek aan lef misschien of was ik eerder een fijngevoelig ventje dat het raadsel en wonder meisje niet kon oplossen, dit feitelijk ook niet wilde, altijd in dit wonder wilde verblijven zonder meer te weten? Er was de enorme drijfkracht naar de verlokkelijke geheimen van de meisjes, die zo onbereikbare engelen die me, en passant en met groot gemak, met hun lach betoverden zodat ik geen woord meer uitbrengen kon.

3. Zaadcel en eicel, zo is het begonnen, vertelt de wetenschap. De bijbel beweert dat eerst het woord was, en daar is ook wat voor te zeggen. Mijn ouders, zelf uit zaad- en eicellen ontstaan en aldus geen afdoende verklaring voor mijn oorsprong, gaven hun genenmateriaal aan mij door en verrijkte het vervolgens met voedsel van allerlei soort. Toch bestond de wereld en ik niet bij de geboorte van dit lijf, ik ben enkele jaren later ontstaan, onder druk van omstandigheden. Ik leerde praten en zeggen dat Joost een koekje wou. Mij werd verteld: nee, ik wil een koekje. Op het moment dat deze suggestie geaccepteerd werd, werd ik geboren, dat wil zeggen, afgescheiden van het universum om mij heen. Met het woord was de geboorte van de wereld, met ´ik´ apart erin, mogelijk geworden.

4. Een Katholieke opvoeding had de seksualiteit verbannen tot achter de poorten van het huwelijk; ik vroeg me af wat het voordien dan was. Onthouding? Bestond zoiets? Ik kreeg natte dromen en ontdekte masturbatie. Dat moment heeft grote indruk op me achtergelaten. Ik stond onder de douche en nam mijn piemel in de hand. Het voelde goed. Het groeide. De opwinding steeg, alsmaar meer. Opeens werd ik koortsachtig, het leek wel gekte, toen spoot er een wit goedje tegen de botergele tegeltjes op de muur voor mij. Wat was dit? Niemand had me hier ooit over geïnformeerd. Ik droogde me af, kleedde me aan en bleef in verwarring over hetgeen hier tot werkelijkheid was gekomen. Een gedachte diende zich aan, een gedachte die me benauwde. Ik voelde zonde en dacht: ik heb het ultieme genot ontdekt maar moet dit betalen met het ontladen van hersencellen? Ja, ik dacht dat daar een deel van mijn hersencellen op de tegeltjes was gekwakt en was werkelijk bang dat verleiding dit te herhalen mijn gezond verstand zou gaan kosten! De herhaling bleef en mijn rapportcijfers daalden niet; pas toen was ik op dit punt gerust gesteld.

5. Het feit dat een mens rondliep was het bewijs van een vrijpartij. Dit gold ook voor de orthodoxe puriteinen die ik hoorde spreken over de verwerpelijkheid van de seks en, beluisterde ik daar impliciet in, van de vrouwen die mannen daar toe verleiden. Een verbale puritein was in mijn ogen gewoon een pratende seksuele vrucht. Wat hij zei kon niet serieus genomen worden.

6. We kregen gymles. Van de blonde juffrouw die nooit een beha droeg zodat haar tepels altijd weer door haar dunne shirtje priemden. Een onuitwisbare indruk liet dit op me achter, waardoor ik me voortaan op iedere gymles kon verheugen. Het was altijd afwachten wat we gingen doen de komende les, ik hoopte altijd op voetbal, het werd op een dag touwklimmen. Ik was er bepaald goed in, kwam vaker als eerste boven. Dan had ik tijd voor kijken. Dan zag ik de juffrouw in de diepte en was ik opgewonden dat zij ook mij zag. Maar er was meer aan de hand. Zo-even, tijdens het klimmen, had ik ontdekt dat bij ieder ruk omhoog zich een gevoel in mijn erogene zone vrijmaakte dat van een heerlijkheid was dat je er bijkans van uit de touwen zou donderen. Maar dit gebeurde niet, ik rukte me omhoog, wenste een oneindig lang touw, ondervond al snel het plafond en vol trots de goedkeuring van de juffrouw daar beneden met meest stralende lach.

7. Er hing een taboe rond de seksualiteit. Het was iets voor achter gesloten deuren en dat maakte het extra spannend. Het mocht niet openlijk maar, daarvan was ieder rondlopend mens het bewijs, het moest wel gebeuren. Het verbod op en onderdrukken van de lust heeft tot meest uiteenlopende misstanden geleid. Onderdrukking van het libido resulteerde in gewelddadige seks in relaties, kloosters, oorlogen en het openbare leven. Er ontwikkelde zich een speciale belangstelling voor verboden seks in mij, voor de rode stegen, schaars geklede dames voor de rood verlichte ramen, de seksshops met magazines, videobanden en cd-roms vol geile pixels. Seks zonder liefde was zondig, betaalde seks zeker, zo leerde de kerk van mijn jeugd, maar ik had hier in die dagen een ander idee over en voelde dankbaarheid naar alle Lulu´s van de pixels die voor mij uit de kleren gingen en met gevoelens van taboe niets van doen hadden.

8. Het verhaal ging dat God, de Schepper van al wat is, Zijn Zoon van maagdelijke oorsprong had laten zijn en zijn volgelingen een kerk had laten stichten die de hele mensheid a priori tot een valse bende bestempelen zou, zozeer, dat de beloofde hellestraf voor zonde al onmiddellijk werd gevoeld door al wie geloofden. Dit had overigens niets met de Zoon zelf te maken, die vrij omging met de hoeren, maar wel met de kerk die uit ´Zijn nagedachtenis´ bestond, en die de oorspronkelijke Christus al bij stichting de rug had toegekeerd, de verderfelijke maagdelijkheid van het celibaat als ideaal zou uitdragen met in het kielzog daarvan ontelbare verkrachtingen in de krochten van hun godshuizen. En dit was echt niet alleen bij de katholieken of christenen zo, zo was het bijkans overal waar men de lust poogde te onderdrukken.

9. Op school moest je opletten wilde je later goed terecht komen. Er moest heel wat water onder de brug door voor ik door had dat de schoolse zienswijze als een gif in alle levensgebieden van de schizofrene mens was getreden. Want op school stond alles in het teken van ´later´ en zouden we gelukkig zijn als aan ingebeelde voorwaarden was voldaan. Gelukkig zou je zijn als je dromen waren uitgekomen. Gelukkig zou je zijn als je eenmaal een goede baan had, en als je die had dan was het wachten op genoeg geld voor de bolide, en de bolide was bedoeld om de ideale levenspartner te strikken die je uiteindelijk gelukkig zou maken. Oplichterij vanaf het eerste begin. En zelfs de spirituele scholen, die dit alles als illusoir beschouwden en de onmiddellijke verlichting voorstonden, ontkwamen er niet aan daar toch weer stappenplannen van te maken zodat de werkelijkheid nooit al hier was. En steeds was de inzet geluk, in het geval van de spirituele broeders en zusters, door je dierlijke verlangens te overstijgen. Wat een verlangen! En morgen kwam nooit.

10. Mijn zus had een vriend die in nabijgelegen dorp bij zijn ouders woonde; ik zou daar met mijn jongste broer een nachtje logeren. Een vrij onbetekenende gebeurtenis ware het niet dat één moment voorgoed fotografisch in mijn brein vastgelegd zou worden. Een dochter des huizes kwam, toen broer en ik op bed lagen, nog even langs om welterusten te wensen. Ze was stellig één van de gezelligste personen in het gezin, ik had er niets op tegen dat ze nog even een vrolijke noot zou komen brengen voor de dag ten einde gedragen zou worden. Daar kwam ze. Ze was fors, maar zeker niet te dik. Haar lijf paste prima bij haar lange uitwaaierende blonde krullenpracht en nu, vanaf mijn hoofdkussen, was het opkijken naar haar gestalte nog imposanter, haar lijf nog voller, haar rondingen pregnanter dan overdag vanuit mijn verticale staat bezien. Ze droeg als altijd een spijkerbroek, zo strak om haar benen gespannen dat de kreuken erin haar vlees stevig omvatten. Toen ze mij een nachtzoen gaf zag ik pas goed de kreuken rond haar dijen en nadat ze me genaderd was ook in haar kruis; een onbestemde doch zekere opwinding maakte zich van mij meester. Wist ze, dacht ik bij haar zwaaiend weggaan, dat ik haar zo bekeken had?

11. Op de lagere school zaten alleen jongens, de meisjes gingen naar een school ernaast. In contact komen met een meisje, met haar om leren gaan, viel zo niet mee. Maar toch mocht hier iets ontluiken. Sylvia was mijn eerste ´verkering´. Wat dat betekende wisten we niet maar we hadden afgesproken een stelletje te zijn. Och aandoenlijke tienerliefde! Ik had het bewijs bij me, in mijn portemonnee, want ze had me een suède hartje gegeven waarin ze ons verbond met lieve woordjes had opgeschreven. Ik had een meisje! Mijn vriendje Bonnie en ik crosten regelmatig na schooltijd op onze fietsen vanuit Bennebroek naar Heemstede waar de twee vriendinnetjes, Joyce en Sylvia, op ons wachtten. We gaven kusjes, we renden voor elkaar weg, het was kinderspel. En de hartstocht was voelbaar, als een onstuimig vuur in een klein lijf met hersenen die helemaal niet wisten wat dit allemaal was, zou kunnen zijn of waar het heen moest. Verlegenheid leek onhandig, tegelijk was de openheid ervan een gelukzalig genieten. Zegen verpakt in een onhandige situatie. Liefde.

12. Één ding vond ik vreemd: mijn vrienden waren ook van Katholieke huize maar bij hen ervoer ik niet de krampachtigheid rond de seksualiteit die mijn ouderlijk huis en zenuwgestel zo kenmerkte. Ze vonden net als ik dat seks en liefde bij elkaar horen, maar geen seks voor het huwelijk, nee, daar hadden ze niks mee op. En ik, wat zat ik in dit standpunt te verdedigen? De katholieke leer, Jezus of mijn ouders misschien? Zonder gewetensnood had ik probleemloos auto-erotische seks voor het huwelijk en ik zag niet in waarom seks in relatie met meisjes verboden zou moeten zijn. Ik was 21 jaar toen er voor mij een openbaring in de kwestie kwam. Ik zat met mijn ouders aan tafel toen mijn moeder me huilend vertelde dat ze als meisje door haar vader en een broer is misbruikt. De schellen vielen me van de ogen: dít verklaarde de sterk gevoelde aseksuele opvoeding in ons huis! De erotiek werd mogelijk in de huizen van vrienden ook niet besproken, maar toch ook zeker niet met zwaarte beladen en als fout voorgesteld zoals bij ons thuis.

13. Haar naam was E. Ik leerde haar kennen op de middelbare school die ik bezocht. Ze was misschien niet de mooiste van alle meisjes, toch had ze mijn volledige aandacht. Ik was 16 jaar, ontstellend verlegen en heb wellicht gemeend dat ik om die reden bij de knapste meisjes geen kans maakte, die zouden vast vallen voor de stoere jongens met grote bekken. Of ging mijn aandacht speciaal naar haar uit omdat E anders was, onzeker net als ik, creatief en gevoelig? Als ik in mijn eentje op haar af had moeten stappen was er waarschijnlijk nooit contact ontstaan, maar met boezemvriend B naast me, die belangstelling had voor E´s vriendin Y, kwam ik toen toch nader tot haar. Dit gebeurde doordeweeks op het schoolplein, in het weekend in de danstenten die we bezochten. Mijn God, wat liepen de gesprekken moeilijk! Spanningen door faalangst teisterden me. Ik had nog nooit met een meisje gezoend, laat staan seks gehad. Ik dacht aan niets anders en om dit ongepast verlangen te verdringen deed ik in haar gezelschap net of ik gevoelloos was op dit punt. Ik had geen idee hoe dat moest: het Katholiek zijn en alle normen van dien combineren met de omgang met mooie meisjes. Meest spannend waren wel de zomerdagen als de twee meisjes hadden toegezegd ook naar het plaatselijk open lucht zwembad te komen. Dan deden we een balspel in het water. Eerst wat volleybal, om af te tasten, maar al snel werd er om de bal gevochten, wat garant stond voor veel fysiek contact, vooral onder water. Op één van die dagen waren B en ik al in het bad,–de late zon glinsterde op het golvend wateroppervlak, verschillende kleuren wiegend en sprekend van een tijdloze waarheid die met mensenverstand nooit begrepen kon worden, toen de jongedames langs het bassin kwamen aangelopen. Prachtig hoe de zon E´s fraai getinte huid deed oplichten; ik kon het kippenvel op haar welgevormde benen zien. De schoonheid deed bijkans pijn aan de ogen toen ik de tijdelijkheid van dit wonderlijk verschijnen besefte. Met E is het nooit tot zoenen of vrijen gekomen. Jaren later zouden we nog eens een correspondentie voeren, handschriften met tekeningen, dikke postpakketten over en weer, maar de werkelijke opening naar elkaar toe bleef overschaduwd door onze bedremmelde naturen en intimiteit is van beide kanten kundig afgehouden. Nog een aantal jaren later, de vriendinnen waren samen in Utrecht gaan wonen, hebben we hen nog eenmaal opgezocht toen ze daar een feestje gaven. B en ik dronken bier en wijn tot in het ochtendgloren, zijn toen door een raam naar buiten gegaan voor vertrek, waarna de dames nimmer meer belangstelling voor ons hebben getoond.

14. Pornoblaadjes waren reuze interessant maar ik had het lef niet ze te kopen. Ik was immers een goed christen, of iets dat er op leek, en dan wil je het andere gelaat niet tonen. Dit was op later datum precies de reden om ze wél aan te schaffen en de mentale restricties in mij te doorbreken. De winkel inlopen was al een hele toer, ook al was het gewoon een tabakszaak. Maar ik liep er binnen met, volgens mijn anticiperende brein, verdachte intentie en de man achter de balie moest dat aan me hebben kunnen zien. Zo voelde ik me op voorhand al ongemakkelijk. Nu was het zaak door te zetten en dit soort gedachten verder te negeren. Ik pakte een Playboy, hoewel ik waarschijnlijk liever de veel geilere Hustler had meegenomen, maar dit openlijk erkennen dorst ik niet. Ik liep naar de balie en overhandigde het gekozen artikel aan de man. Ik meende cool te zijn doch bemerkte dat mijn brillenglazen van binnenuit besloegen. Maar mijn missie was geslaagd, een onechte drempel was genomen.

15. Ik moest in militaire dienst. Met twee broers ouder dan ik hoefde ik oorspronkelijk niet, broederdienst heette dat, maar toen werd het geboortejaar van één van hen uitgeloot, hoefde hij niet op te komen draven, was het dus toch aan mij de beurt. Het lot en niet ik was aan het roer, zoveel was wel duidelijk. Ik werd in Blerick-Venlo gestationeerd, zou hospik worden en moest er mijn rijbewijs halen. Dit laatste zou niet gebeuren, de afwisseling van instructeurs met verschillende opvattingen over goed autorijden verwarde me en werkte teveel op mijn zenuwen; ik kwam niet eens aan afrijden toe. Wel kwam ik toe aan de kutten als ik in de vrije tijd in de slaapkamer met maten verkeerde die allen de meest uitgesproken foto´s van hun belangstelling hadden opgehangen. Herinner me dat ik op zeker moment voor een afbeelding van een opengesperde vagina stond en tegen de andere soldaat zei: ¨Vind je dit een smaakvolle foto? We kunnen ook een afbeelding van een biefstuk ophangen.¨ Ik was verlegen en bemerkte tegelijk waar mijn lef zat. Die kreeg meer stem.

16. Ik hield eigenlijk van allebei. Subtiele filmpjes die suggereerden, steeds op het randje niets tonend, ja, daar kon ik in verblijven, ondertussen de snijdende pijn van verlangen voelend. En dan had je het grovere werk, de keiharde porno die nergens doekjes om wond. Recht in de Poort van Leven kijken, met al dat natte pulserend vlees, opgewonden en smekend. Dat is natuurlijk ook wat mijn kamergenoten in de kazerne zagen, geen biefstuk, nee, hun oorsprong riep. Eros is nergens niet. In een citroenpers de shiva-lingam zien. Geen komkommer kunnen zien zonder aan Haar te denken. Pablo Picasso stelde: ¨Sex and art are the same thing.¨

17. De man en zijn roede, de vrouw en haar schacht; de verdeling schept verlangen. Als ze samenkomen en het verschil wordt opgeheven, is het verlangen even stilgevallen. De samensmelting van de delen wordt als vol-ledig beleefd. Seks en geilheid zijn heilig, helend, krachtiger dan welke verdeeldheid ook; de gewelddadige vorm komt juist na onderdrukking hiervan. Wie daarin verzeild zijn geraakt vinden vaak toegang en soelaas in de praktijken van BDSM (bondage, discipline, dominance, submission, sadism, masochism), waarbinnen machtsverhoudingen kunnen worden nagespeeld, negatieve emoties genotwekkend vermogen blijken te hebben, verwerking van oude wonden plaats kan vinden. We wonen alles uit tot we het zat zijn. En na het orgasme denkt menigeen aan de meest seksloze dingen als boodschappenlijstjes, klusjes die nog gedaan moeten worden of het buiten zetten van de vuilnisbak.

18. Natuurlijk twijfelde ik regelmatig aan een bestaan vol seksfilmpjes en masturbatie. Ik kon goed meevoelen toen ik in een kroeg een welbegaafde knappe blonde jongeman laat op de avond zag neerbuigen over een barkruk, erop slaand en uitroepend: ¨waarom ben ik ooit aan die porno begonnen; ik kom er niet meer los van!¨ Ik keek naar die gozer als naar mezelf. Geile beestjes met moralistische ideeën. Hier wilde iets helen. Ja, masturbatie wordt wel eenzijdig op den duur. Dit kon niet duren.

19. Over de gehele wereld is seksualiteit verbonden met taboe; de vraag waarom dit zo is ligt voor de hand. Het taboe rond de dood laat zich als volgt verklaren: de dood neemt ons leven weg en is ons zo de baas, doorkruist ons gevoel van controle, roept aldus vrees op en de overtuiging dat er met de dood niet gespot kan worden. Waarom dan wordt seks, dat staat voor intimiteit en leven geeft in plaats van wegneemt, ook als taboe ervaren? Hier duikt een overeenkomst op met het taboe rond de dood: de seksdrive neemt, evenals de dood. een loopje met de controlewaan van persoonlijkheden. We zien dit in huwelijken die weer verbroken worden als de seksuele aantrekkingskracht maar genoeg is afgenomen of, eerder al, als de seksdrive zich heeft uitgebreid buiten de monogame relatie, wat als ´vreemd gaan´ bekend staat. Maar zo vreemd is vreemdgaan niet, statistieken wijzen uit dat het eerder regel dan uitzondering is. Wat aangeeft hoe machteloos de menselijke wil is ten opzichte van het fysieke hormonenspel. Dan zijn er ook de mensen die deze problematiek willen vermijden door een celibatair leven voor te staan, vaak in gemeenschappen. Ook hier gaat het in talloze gevallen hopeloos mis, worden de voornemens in het geheim, vaak met manipulatie en geweld, verbroken. Dit kan reeds gesteld worden op basis van informatie die is vrijgekomen, wat niet openbaar is gemaakt mag daarbij worden opgeteld als we die cijfers kennen. We hebben genoeg reden aan te nemen dat we maar het topje van de ijsberg weten; als er een slachtoffer van seksueel misbruik het lef heeft de misstanden in een gemeenschap te benoemen volgt er vaak een dijkdoorbraak, gaan ook andere leden van de club spreken zodat de omvang van het geweld algemeen bekend wordt. In alle religieuze stromingen komen deze misstanden voor en het woord ´exces´ is nog maar zelden op zijn plaats omdat de zondige praktijken niet incidenten bleken maar op grote schaal gedurende lange tijd categorisch plaatsvonden. Het ijdele idee dat de mens de seksdrive de baas is wordt keer op keer gelogenstraft, mijn inziens de belangrijkste oorzaak die van seksualiteit een taboe maakt.

20. Adriaan Morriën, de dichter, heeft gezegd dat hij het armoedig en verdrietig vond dat het samenzijn met zijn gezin in bed geschonden moest worden ten behoeve van een productieproces dat op winst en niet op dat eenvoudig geluk was gebaseerd. (Alles geparafraseerd; mijn geheugen is niet sterk.) Wat Morriën hier zei raakte mij, het jochie met een opgesloten en gekneusde seksdrang dacht: als ik eenmaal een vriendin heb kom ik nooit meer ons nest uit! Morriën had een dochter die besloten had hoer te worden. Adriaan sprak prachtig over haar; voor mij ook weer een heilzaam moment waarin de op mij overgedragen morele waarden verder afbrokkelden en onhoudbaar bleken.

Fotograaf onbekend

21. De kracht van de erotiek is enorm. Als ik mij in het zomers straatbeeld begeef wordt mijn aandacht veelvuldig getrokken door meiden in rokken, leggings, broeken, maakt niet uit, als de bilpartij maar enigszins leesbaar is. Binnen religieuze kringen wordt onthouding van zinnenprikkeling door bepaalde scholen aanbevolen, acht men het heilzaam niet naar welgevormde vrouwen te kijken. Daar zijn ook uitzonderingen op, zoals de gepopulariseerde Tantraleer. Denk hierbij aan Jiddu Krishnamurti, ooit tot Wereldleraar gebombardeerd door een theosofenkliek, totdat hij de Orde waarin hij zich opgesloten voelde open brak en zei: “ik ben geen wereldleraar, jullie zijn allemaal je eigen leraar”. Over de verleiding van vrouwelijk schoon zei hij iets als: “Niet naar vrouwen kijken? Kijk juist! Weet wat je ziet en hoe dit voor je werkt.”

22. Ik heb veelvuldig in spirituele kringen verkeerd. Kreeg het vaak benauwd van de New Age-mentaliteit, de halfzachte lachjes met glimmende ogen en zalvende stemmen, waarbij je terstond een luide scheet uit je kontt had willen laten dampen maar dit niet dorst. Bij tijd en wijle kwam ik, tot mijn geluk, mensen tegen die weliswaar het jargon van de religies bezigden, maar duidelijk vrij stonden van de boterzachte roze harten die naar mijn indruk ver van de realiteit afgedreven waren. “De speeltuin der ernst” noemde Han Marie Stiekema, –natuurarts en boodschapper van de Grote Moeder–, het aards domein in de tijd dat ik hem vaker mocht ontmoeten. Hij had mij aangehoord over mijn drankgebruik en belangstelling voor porno. Op een dag vertelde hij me iets dat buiten de spirituele traditie stond, niet de vrijheid maar juist de gebondenheid zocht. Hij zei: “Er was eens een vrouw naar mij toegekomen die haar hele leven onrustig op zoek was naar de waarheid. Ze vond maar geen rust en had heimelijk belangstelling voor de sado masochistische praktijk, maar dit viel buiten de norm van iedere leer die ze bestudeerd had dus ze liet het idee verder met rust. Toen ze na lang weifelen alsnog deze drempel nam, zich aan de sadomasochistische praktijk overgaf, kwam in ene keer haar hart tot rust”. Wat me verleidt hier kort een cartoon te benoemen waarin een man zijn seksueel opgewonden vrouw, in fetisjistische lingerie gekleed, aan het bed vastbindt om vervolgens zichtbaar in de achterkamer naar voetbal op tv te gaan kijken.

23. O, wat kwam ik graag op de Wallen! Niet om te neuken, want dat durfde ik niet. Wel om met beslagen brillenglazen porno aan te schaffen. En langdurig door de rood verlichte stegen te lopen. Maar ronduit kijken naar de lustopwekkende vrouwenlijven ging me toch te ver. Dat vond ik, jazeker, onfatsoenlijk. Dan liever wat seksbladen en cd-roms kopen om thuis ongestoord op te geilen. Maar daar te lopen bleef altijd speciaal en is het nog: daar ben ik in wezen buiten de kerk en alles dat met moraal te maken heeft getreden. Met drank, wiet, en soms ook magische paddenstoelen, onderzocht ik deze zondige vrijheid in menig nacht, alleen slenterend, blij en ook wat ongerust zo mezelf te zijn. Op een nacht gebeurde wat ik altijd vermeden had en bezocht ik voor het eerst in mijn leven een prostituee. Ik liep in de late avond, gedrogeerd, door een steeg toen een oudere vrouw van Zuid-Amerikaanse komaf, die stond te praten met wat haar dochter had kunnen zijn, me aan de arm trok, zo van: ´mee naar binnen jij!´ Ze droeg me over aan de jongere vrouw en ik dacht aan overmacht, voelde geen protest. Al snel lag ik ontkleed op het afwerkmatras maar mijn deel deed niet veel meer. Ook mijn belachelijke hondse pogingen toen ik op haar lag bezag ik met meelij terwijl zij regelmatig op haar klokje keek en toch ook was er ook een glimlach. Een glimlach die alleen maar groeide toen ik weer in kledij en lederen jas gedoken langs de grachten en door de verboden straten ging.

24. Ik ging zowaar nogmaals ergens naar binnen. Vlak bij het kerkje, met de galerij vol donkere voluptueuze meiden. Een prachtige vrouw met wellustige borsten wenkte me tot haar. Vanzelfsprekend wist ik dat ik niks meer klaar zou spelen, toch nam ik de uitnodiging aan. Met mijn druiligere Hollandse harses koos ik voor afdingen en ze stemde in met een pijppartij voor 25 gulden. Dat moet dan wel snel gebeuren dacht ik, maar zoals gezegd, ik wist al dat zoiets deze nacht niet kon. Op zeker moment zei ik: ¨laat maar vrouw, deze jongen is nog lang niet klaar.¨ Ik knoopte de broek dicht en zei gedag. Nog veel gedwaald die nacht, wachtend op de eerste trein terug naar Haarlem. Eindelijk naar de hoeren geweest, dacht ik, bevrijd in plaats van bezwaard. En meteen twee keer niks klaar spelen voor een leuk bedrag, dat is knap waanzinnig! Ik lachte erom, voldaan dat ik het gedurfd had, ‒dat was nu bewezen‒, mijn morele gezondheid in gevaar te brengen. De trein waarin ik gestapt was was vertrokken, toen ik ongemakkelijk geprikkel op mijn scrotum voelde. Even verzitten. Het werd daarvan echter alleen maar erger. Terwijl een conducteur mijn treinkaartje doorkliefde stierf ik van de pijn daar beneden! Mijn God, wat was dit!?! Ik besloot naar het toilet te gaan om de boel eens grondig te inspecteren. O, lopen deed zeer! Het was alsof mijn kloten in een bak vol kerstbalsplinters hingen! Dan maar even flink doorbijten, sodeju, houd die glimlach op je bek Joost als je naar die plee waggelt! Pfff, ik was er aanbeland en onderzocht het zaakje. Had dat kutwijf toch een balsem op mijn scrotum aangebracht dat vervolgens was gaan verharden, versplinteren en folteren! Afdingen was geen beste beslissing geweest. Ik heb nog uren in de kreukels gelegen om te zien dat het geen kutwijf was maar gewoon een Surinaamse kanjer die de Hollandse klootzak met soortgelijke munt wel eens terug wilde betalen. “You fuck me? I fuck you!”

Fotograaf onbekend

25. The Rode Buurt in. In vroeger jaren, als ik er kwam, kon ik nog voelen dat ik wetten overtrad, maar dat was nu van mij afgevallen. Het was nu eerder zo dat ik me geneerde voor de toeristen aller landen die langs de panden en hun rode lichten slenterden om onderling te gniffelen vanuit hun schalks gedoe. Ik voelde me volstrekt thuis in deze wereld, ervoer sympathie voor alle uitgestalde lichamen, vond de spiedende toeristen onfatsoenlijk. Vond een totaal oninteressant kroegje ergens op een hoekje en ik dacht: dat kan niet waar zijn. Dus ik naar binnen. Ik stond er solitair wijn te drinken, gemompel van dronkaards om mij heen negerend. Glas leeg, deur weer uit. Op het Damrak zat een groepje gozers, één van hen met gitaar. Ik wou alweer de rode zone betreden toen ik me opeens bedacht dat mijn geld nu wel bijna op moest zijn. Dat bleek geen verkeerde ingeving, dus op naar de geldautomaat. Ik wist al dat ik de fles wijn in mijn rugzak zou doneren aan deze makkers om even die gitaar vast te mogen houden. Ze waren duidelijk onder de indruk van mijn getokkel. Toen kwam er een vent langs die het beter kon dan ik; die doneerde niks maar won hun aandacht en speelde mijn trots weg. Het bleken allen Polen te zijn en ze leefden op straat, dag en nacht. Ik bood hen de fles wijn aan, de vraag naar mijn tabak bleef ook steeds opkomen. Op een gegeven moment begon één van hen, die al de hele tijd zat te tieren met zijn schorre stem, te huilen. Mij werd uitgelegd dat zijn vriendin onlangs dood was gegaan. Ik heb voor iedereen nog een sjekkie gedraaid, die gozer een kus gegeven en ben gegaan. Wandelen, wandelen, kilometers moet ik af hebben gelegd. En ik wist, deze nacht is nog niet ten einde. Wel zag ik dat de ingang van menig etablissement geblokkeerd was; ik vroeg passanten waar nog wel geschonken werd. Ik werd door een Turkse man verwezen naar de nachttent Cassablanca. Terwijl ik meende de goede route te bewandelen kwam er een prachtige donkere man zijdelings, zonder aanspraak op mijn middelen te maken, meewandelen en zei hij: “I bring you there”. Dat deed ie, met ferme pas en goede lach. Nadat ik was gearriveerd en hij reeds was doorgelopen vroeg ik hem of hij wat van me wilde drinken. Nee. Iets roken? Nee. “I just want coins” zei hij en hij liep alweer verder. Ik riep hem, hij had de munten die ik hem vervolgens gaf volslagen verdiend. Cassablanca, mijn goedheid, waar kwam ik in terecht? Het was er veel te druk en er was net een karaoke bezig. Godbetere, een dronken tor stond daar een beetje Dokter Berhard van Bonnie Sint Clair te vertolken alsof het niks was. Al die mooie vrouwen met dit soort onzin? Ik had mijn wijntje snel leeg. Toen ik naar buiten liep hoorde ik een opmerking vanuit een groepje van drie jongens die volgens mij onjuist was. Ik weet niet meer wat dat was, wel dat ik me ermee bemoeide en ook het vervolg. Alle drie de jongens keken me verwijtend aan. Één van die gasten zei iets over mijn kleding. Ik zag zijn PC-Hooftstraat ruitjesoverhemd en zei, wijzend op zijn vermomming: “Dat is handig! Als het warm is kun je altijd een ruitje open zetten!” Dit was duidelijk een geslaagde opmerking want de aanval die zich op mij dreigde te richten keerde nu om naar dit sujet in golfkostuum toen zijn vrienden hem smakelijk uitlachten. Tijd om te gaan. Alles was nu dicht en de eerste trein ging nog niet. Dan graag nog even door het rode licht voor de Vitamine D. En misschien weet je hoe dat gaat na zoveel wijntjes; je gaat wat makkelijker over de dingen des levens denken. Dat had ik nou ook. Ik vond opeens iedereen aardig. Ook de negerin met het volle postuur die naar me lachte. Ik zwaaide, liep op haar toe. Prachtig gezicht. Schitterende lach. Dertig euro. Geen geld. “We moeten wel even de trap op. Wil je me in de kont neuken?” “We zullen zien”, zei ik terwijl ik haar al vooruit ging en feilloos haar matras op de tweede verdieping vond. Ze wou meteen zaken doen maar ik zei dat ze geen drukte hoefde te maken, dat ik haar mooi vond en bezopen was. Dat vond ze geen probleem, ze zou me wel even pijpen en als ik naar haar kont zou kijken, wat ze me adviseerde, dan zou het helemaal in orde komen. Ik lag te grinniken en ze maakte mijn pik hard, dat wel, maar ik wist dat het niet lang zou duren. Onwillekeurig had ik mijn rechterwijsvinger in haar anus geduwd maar dat mocht niet. Er mocht wel meer niet. Toen het op neuken aan kwam was het verboden dat ik een aantal van mijn vingers in de mond stak om mijn lid te bevochten; dat was onhygiënisch, zei ze. Ik zei tegen haar: “Behalve dat ik dronken ben vind ik het nogal storend dat de natuurlijke procedure van opwinding op allerlei bezwaren stuit. Wil je met me trouwen?” Ze lachte maar wilde niet met me trouwen. “Mag ik dan een foto van je maken?” “Nee!” Er klonk opeens gedreun en ik zei: “de buurman!” “It’s the boss” respondeerde ze. “Hoeveel minuten heb ik nog?” “Vijf” “Ik wil een foto van je kont maken, zonder je gezicht erop, is dat oké?” “Daar ga je je dan thuis zeker mee afrukken?” “Nee”. ¨Doe dan maar.¨ Maakte een foto van haar kolossale billenpartij en vroeg of ik haar dan wel mocht kussen. Toen deed ze deftig haar linkerwang in de aanbieding. Wat een heerlijke linkerwang! Ze voelde oprechte sympathie voor me en toen ik de trappen weer afdaalde terwijl ze boven bleef staan zei ik: “wat woon je hier leuk; kan ik hier niet een kamertje huren?” Zal de schaterlach die hierop weerklonk nooit vergeten.

26. Piet en ik waren de duinen ingegaan tegen het middaguur, gooiden magische paddenstoelen in onze mik en namen wat bier mee. In de avond in het centrum van Haarlem dronken we verder, na middernachtelijk uur besloten we naar mijn woning te gaan. De paddenstoelen waren nog enigszins werkzaam, hielden ons wakker en rond 02.30 uur zei Piet opeens: “Zullen we een escortbureau bellen?” Bekaf zei ik: “ga je gang, ik speel niks meer klaar maar het is een leuk idee”. Hij op internet speuren, iets in Amsterdam vinden en ja hoor, twee meiden zouden bij ons worden afgeleverd. Binnen het uur kwamen ze en ik viel bijna van mijn stoel toen het tweetal de woonruimte betrad: wat een schoonheden! Piet, gretig, koos meteen voor de jongste blonde en meest verlegen meid met geprononceerde borsten. Ik voelde me geenszins gekrenkt hierdoor; zou de andere oudere spraakzamer dame nooit ‘second best’ durven noemen. Ze vonden ons maar vreemd. Twee uur zouden ze blijven; 125 euro de persoon het uur. Een aardige som geld dus en om dan te gaan keuvelen over onbelangrijke zaken? Op een gegeven moment zei mijn kortstondige minnares: “show me the bedroom”, wat ik deed, terwijl Piet met zijn schone een ander vertrek in dook. Koud dat het er was! Ik had in de winter geen verwarming aan. En stoffig was het ook! Ik was niet zo proper. Maar goed, mijn escortvrouw van rond de dertig ontkleedde zich en begon me direct te pijpen. Moest denken aan vele jaren terug toen ik het te betalen bedrag wilde laten slinken in onderhandeling; nu betaalde ik het tienvoudige voor een afblaasjob: stop maar schat, kom naast me liggen, ik wil weten wie je bent. Waarop ze me, liggend in mijn armen, vertelde dat ze uit het Oostblok kwam en daar een dochter had; ze wilde in korte tijd veel geld maken om terug te gaan en haar verzorging en schoolgaan te bekostigen. Ondertussen zag ik aan haar gezicht dat ze me maar een vreemd ventje vond: 250 euro’s betalen om de welzijnswerker uit te hangen en te luisteren naar haar verhaal? In mijn goedertierenheid heb ik haar toen toch maar even gebeft. Dat mocht wel. Zoenen niet. Zoenen was verboden, tegen de code van de mannen die beneden in de auto stonden te wachten en na een uur belde of alles nog pluis was met de dames. Pluis? Nogal, hatsjie, dank U wel! En ze was erg lief. Het was mij genoeg af en toe aan haar stevige borsten te zitten terwijl ze haar hart met me deelde. “Next time not so much drinks!”, zei ze me; ze leefde werkelijk met me mee. Dus ik zei: “when do you wanna marry me?” Ze lachte heel mooi toen opeens Piet in de deuropening verscheen met de woorden: “wij gaan weer de huiskamer in man, het is hier barstenskoud!” De buiklach ontsproot uit mij en tegelijk spijt dat het nu over was; dankbaarheid ervoer ik ook. Het feit dat mijn overeenkomst met deze vrouw puur zakelijk was verhinderde geen gevoeligheid en affectie tussen ons. De motivatie voor betaalde seks was nu eens werkelijk liefde. We rookten nog een sigaret tezamen in de huiskamer en ik wenste haar veel geluk met haar kind. Daar gingen de schoonheden weer. Heb de volgende goddelijke dag het gewaagd in mijn dwaze onschuld een kort doch kernachtig verslag hiervan per email naar wat familie en vrienden te zenden. They were not amused. Uiteindelijk is hier ook de langdurigste vriendschap van mijn leven mee geëindigd. Gebrek aan liefde? Ik zag veeleer een teveel aan moraal die andermans leven wil bepalen.

27. Betaalde liefde wordt door nogal wat mensen veroordeeld om verschillende redenen. Echter niet door de hoer en de hoerenbezoeker, die zijn het gedurende de duur van een overeenkomst eenvoudig eens. De nacht dat ik voor het eerst in mijn leven betaald wipte zag ik dat het verschil tussen een huwelijk in gemeenschap van goederen, vaak gevolgd door scheiding en alimentatieplicht, en een gang naar het bordeel louter en alleen ligt in de duur van de overeenkomst; in beide gevallen is er sprake van betaalde liefde. Met dit inzicht verviel het verschil tussen de beschaafde wereld en de zelfkant van het bestaan; de drang om naar de hoeren te gaan heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan.

28. In het DNA ligt de animale lust in rust, dan komt er een schoonheid in zicht en heeft het beest zich opgericht. Omdat het aantal schone vrouwen ontelbaar is en aanhoudend wordt ververst komt hier geen einde aan; zo kan de jager moe worden van de jacht. Dan kan het gebeuren dat, door de dagen wijs geworden, het beest zich onderschikt aan de geest die de natuurkrachten overziet en liever vrede bewaart dan steeds dwangmatig op jacht te moeten gaan. Niet onderdrukking maar onderscheidingsvermogen zet vrij.

29. Reminiscenties, vrouwelijke verschijningen die doen denken aan vlammen van weleer, ze blijven langskomen in het openbare leven. Een trek in een tronie, een vorm van een gestalte of de lichaamstaal van een loopje of handgebaar kunnen de geliefde van vroeger dagen terug de actualiteit in roepen. Niet zelden meen ik daarbij dat de fysionomie, de leer die stelt dat het uiterlijk van de mens veel over de persoonlijkheid vertelt, vaak lijkt op te gaan. Herken ik I in een magere gestalte dan draagt de vrouw ook in veel gevallen vintage kleding en toont wat schuw en introvert. Zo zie ik kleine fragiele gestalten met zwart haar ook vaak donkere kleding dragen zoals J altijd deed en zich schichtig door het straatbeeld bewegen. Als iemand dit alles heeft georganiseerd kan ik denken dat de gestalten die aan oude vlammen herinneren mij in de gelegenheid stellen onverwerkte zaken alsnog te beleven en te verwerken, daarbij het idee verliezend dat er ooit iets werkelijk verloren gaat dan een zekere vorm en de ingebeelde gebondenheid eraan. Ik zie wel intelligentie, een organisator zie ik niet.

30. Alcohol, daar groeide ik mee op. Het kostte me wat jaartjes in te zien dat je met alcohol zaken kunt onderdrukken die gezien willen worden en zaken sterker maakt die niet belangrijk zijn. Voor mijn ouders, die seks niet konden genieten omdat het mijn moeder in haar jeugd is misbruikt, was alcohol en veel tabak een goed alternatief. Dit is in mijn opvoeding nooit verdacht geweest. Pas toen ik in mijn twintiger jaren over mijn moeders vermaledijd verleden vernam was het terstond interessant te zien hoezeer alcohol en rook ook voor de 7 kinderen beschikbaar waren zolang het maar niet over vleselijke intimiteit ging. Ik had hun kerk al verlaten; ik verliet hier ook de moraal. En zag, ondertussen gewend aan alcohol en wetsovertreding, dat ik bij een kater geiler dan ooit was.

31. Een kater vinden terwijl het je om het poesje ging.

32. Herinner me de puberteit van mijn verlegenheid naar meisjes. Ik werd bijkans gek van verlangen naar de objecten die ik vreesde. Van huis uit leerde ik preuts te zijn en om mij heen toonden de meisjes zoveel van hun vleselijke parelen. En toen, op die gedenkwaardige dag, kwam de onvergetelijke biologieles. Voor de klas stond een lerares die fel het woord nam. Ze richtte zich tot alle meisjes. Ze sprak getergd, leek zelfs boos, zei dat het misdadig was zo te koop te lopen met hun lijven om vervolgens jongens af te wijzen. De seksuele revolutie was nog maar net begonnen en van burka´s hadden mijn klasgenoten en ik nog nooit gehoord, toch wist ik meteen dat dit opmerkelijk gebeuren voorgoed in mijn ziel was bijgeschreven.

33. Ze liep daar gewoon. Mooi te zijn zonder het te weten. Zonder te beseffen dat ik keek. En ik wist, binnenkort is ze ouder, binnenkort weet ze hoe anderen haar zien en is het gedaan met het wonder. Dan zullen haar lijf en haar besef van haar schoonheid gescheiden rond gaan, dan kent ze zich als vleesparade, steeds wetend dat er naar haar gekeken wordt. De schoonheid van de vrouw is goddelijk. Maar als het meisje haar onschuld verloren heeft aan zelfbewustzijn is er een handel gestart, is het wonder daaronder verborgen. Echte mannen weten dat en vinden, in liefde, het meisje en wonder in haar terug.

34. Moest ik in vroeger dagen de deur uit om erotisch materiaal ter verhoging van de lust te verkrijgen, met de intrede van het internet en de aanschaf van een computer was dit niet meer nodig. Kon het nu gewoon binnenhalen, ´downloaden´ en ik had het. Mijn goedheid, wat een overdaad meteen! Ik begon een verzameling aan te leggen van de meest mooie vrouwen. Te beginnen met Anna Kournikova, die best wel een tennisballetje wist te slaan maar meer furore bij de heren leek te maken door haar verschijning op zich. Ik had een inbelverbinding; als ik een thumbnail aanklikte bouwde de grote versie van de afbeelding zich langzaam op het scherm op. Och jee, ik werd erg gretig, wilde mooie meisjes van alle werelddelen en rassen op mijn harde schijf hebben. Daar ging flink wat tijd in zitten. En langzamerhand werden twee feiten duidelijk die de zin van deze onderneming ondermijnden. Allereerst besefte ik al snel dat mijn dorst naar digitale schonen onlesbaar was en de voorraad oneindig. Mijn verzameling zou nooit compleet kunnen worden, de dorst nimmer gelest, en de natuur bleef maar overvloedig de fraaiste schepselen afleveren bovendien. Vervolgens werd me duidelijk dat het verzamelen mijn drift bepaalde, en dat de aandacht voor de reeds opgebouwde en alsmaar groeiende verzameling uiterst miniem was en zou blijven; het jachtinstinct won het van tevreden zijn met de oogst. Deze twee feiten hebben vaker tot het moment geleid dat ik mijn verzameling vernietigde om mij van een psychologische onmogelijkheid te bevrijden. Totdat het jachtseizoen weer opende…

35. Rank en slank, daar hield ik van. Tere meisjes, daar viel ik voor. Ook in mijn digitale speurtocht. Maar hier kwam een zekere kentering in nadat ik via Tumblr op zogenaamde Thinspo-sites kwam. Thinspo is afkorting van thinspiration, samenstelling van thin en inspiration. Deze sites toonden foto´s van veel te magere meisjes, vaak ook afbeeldingen van meisjes met krassen op de huid en teksten vol trots dat er dat etmaal slechts één wortel was verorberd. Dit stoorde mij. Ondertussen, dat hielp, had ik belangstelling voor de vintage ladies ontwikkeld, die nog lekker in het vlees zaten en aldus op de gevoelige plaat waren vastgelegd.

 

36. I was de mooiste. Langdurig, vele jaren. Een vriendin verliezen deed altijd pijn maar I verliezen leek een onmogelijkheid. Ik was al flink aangeschoten toen ik nog eens besloot op het fietsje te stappen naar centrum Haarlem, het Jeltes Café. Daar kwamen de kunstenaars, werd gefluisterd. Daar kwam ook I die avond. Ik vond haar smoeltje uiterst verleidelijk. We kwamen in gesprek. En het duurde niet lang of we stonden te dansen. Wat een leuke meid. Ik wist nog niet dat ze mijn leven langdurig zou bepalen. Hoe kon dit? Het kon. Ik vroeg het ranke vrouwtje of ik met haar mee naar huis zou gaan. Ze zei ja. Mijn hart veerde op. Wat een pracht! De kroeg zou sluiten. Ik had moeite mijn fiets te vinden, o ja, daar was ie. We liepen naar haar huis. Ze had wel drie kinderen, waarschuwde ze me. Geen probleem, zei ik. We liepen naar haar huis en ter hoogte van de Botermarkt knapte bijkans mijn blaas. Even wildplassen. Fiets tegen een boom, mij geledigd tegen een andere. Dat luchtte op. Maar waar was zij? Waar was ze?! Ik voelde even iets van paniek, dat de hele avond voor niets was geweest, totdat haar guitig bekkie weer verscheen. Schitterend! We gingen verder, sprekend over het maakte me niet meer uit, want weldra zou ik mijn lijf tegen het hare aan vlijen. Zo geschiedde. In dat grote huis. Ik wist niks van haar en op de benedenverdieping, te beschonken voor seks, lagen we. Wat een wonderschoon teder kontje voelde ik! Ik had de hemel bereikt. Ik zou haar nooit meer verlaten. We vielen in slaap. De ochtend erop maakte ik kennis met één van haar dochters, R. Die werd me daar hysterisch en schreeuwde: ¨Mij altijd vertellen dat ik niet de eerste de beste mee naar huis moet nemen en jij ligt hier met een wildvreemde!!!¨ Als dat maar goed zou komen.

37. De volgende morgen naar de schoonouders. Het was meteen een serieuze zaak. Nou ja, haar vader was al dood maar moeder leefde met een man uit Hongarije of elders, dat weet ik niet meer, en daar gingen we heen. Ik zei tegen I meteen, dat als ik een deugdelijk ding had gedaan in haar ogen, ik het recht had verworven even naar haar billetjes te mogen kijken. Ze was het hier volstrekt mee eens. Dus ik leefde in die tijd zeer deugdelijk zodat ik het meest verlangde aanzicht vaak tot mijn beschikking kreeg. I zei dan dat ik een goede daad had verricht en deed vervolgens bereidwillig even haar broekje omlaag.

38. Zoals dat gaat met zeer verlangde objecten: het gaat tegen je werken. Ik dacht dat ik van haar hield maar ik wilde haar lijf, niet haar tegenspraak en eigen wil. Ik vond dat ze mijn levensinzicht als genade diende aan te nemen en zij besloot op een nacht een of andere bankier van zaadcellen te bevrijden. Ik stond in die tijd droog omdat ze last van mijn alcoholgebruik had en zij was aan de drank en vreemd gegaan om dit later als een dienst van compassie naar de bankier toe aan mij voor te stellen. Ik voelde me knap belazerd dat die compassie niet aan mij besteed was geweest en besloot weer voor de drank.

39. De eerste keer dat ik intiem met een vrouw verkeerde was buitenaards en onherhaalbaar. In het ouderlijk huis, waar vriendinnen naar mijn gevoel ontraden werden, was er dan toch de situatie dat J met me mee naar zolder ging. Ik had een vriend die vond dat ik zijn vriendinnetjes had afgepakt, dit was de eerste. En dit was ook de eerste keer dat mijn lid bij een vrouw naar binnen mocht. Goddelijk! Het werd geen neuken, geen op en neer, alleen dit wonder. Twee of drie maanden later kwam de notie die me liet weten: dit is niet mijn vrouw, ik moet afscheid van haar nemen. Ik kon het nog niet. Toen ging haar oma dood. Na de begrafenis, toen ze toch al verdrietig was, kon ik het wel. Leek me goede timing.

40. A, dat was het tweede vriendinnetje dat ik van mijn vriendje stal. Een supergeile meid, dat moet gezegd. Afhankelijk ook, dus ik kon altijd bij haar terecht, wat mijn juist ontluikende seksualiteit gretig aanvaardde. Verwend nest kijkt echter al snel verder. A werd te makkelijke prooi. En A had thuis een vader zitten die iets van A´s levenslust, of gebrek eraan, verried: haar vader was in de tweede wereldoorlog gefolterd, maar dat niet alleen, nee, hij was ook gedwongen geweest anderen te folteren. Ik heb hem doodstil zien zitten in die donkere huiskamer bij haar thuis. Ik wilde er nooit meer zijn.

41. Mannelijke waardering voor de schoonheid van jonge vrouwen en meisjes is in verdacht licht komen de staan als gevolg van toenemende berichtgeving over pedofiele geheime praktijken die de kwaadaardigheid van het lustig oog blootleggen. In vroeger dagen gingen vaders met hun kind in bad, na Dutroux lag dat opeens veel moeilijker. Als er wat kinderlokkers op schoolpleinen zijn gesignaleerd is het voor een man opeens lastiger even neer te zitten op een rustbankje tegenover een schoolplein. De onrust is begrijpelijk maar het is niet goed als mannen zichzelf op dit punt verdenken als ze genieten van mooie meisjes op straat. Tienermeisjes ontroeren, deze schoonheidsbeleving is oprecht, maakt van de man geen smeerlap maar een zachte ziel die kracht in liefde kent.

42. Miroslav Tichy had eigen camera´s gebouwd en maakte er heimelijke meestal vage foto´s van vrouwen en meisjes mee. Velen ervan vind ik prachtig. Voyeurisme kent een ieder die wel eens schalks een ander bekijkt. Wat me doet denken aan het tijdperk vóór de digitale camera toen ik als jongeling op het strand lag, mijn pocketcamera verborgen onder een handdoek, om foto´s van meisjes op een trap naar een strandtent te schieten. Ik meende dit onopgemerkt te kunnen totdat een kerel me opmerkte, heel hard begon te lachen en schreeuwde, wijzend naar mij: ´Miami Vice!´

Miroslav Tichy

43. Akt-fotografie, dat het naakt model als thema heeft, laat mij als kijker beleven waar smaakvolle sensualiteit overgaat in grovere lustgevoelens, waarbij de artistieke vormgeving er opeens veel minder toe doet. Vanzelfsprekend heeft de fotograaf dezelfde grens gevoeld, velen blijven ervoor, anderen gaan er dik overheen. Wanneer wordt kunst porno? Of bestaat zo een exacte grens niet en kan porno kunst zijn? Alle kunst die ik ooit genoot stond in het teken van de Ene Paringsdans, die van de dualiteit waarbinnen van alles gebeurt, dat schoonheid kent en tegelijkertijd aan verval onderhevig is. Iedere kunstvorm raakt aan dit mysterie.

44. Schoonheid is een projectie van de geest en wordt toebedeeld aan objecten. In wezen echter is de schoonheidsbeleving zonder die verdeling, als de ziener en het geziene versmolten in enkelvoudig zien is.

45. Geilheid, de term, heeft mij jarenlang doen verstaan: opgewonden en stevige zin in seks. Tegenwoordig klinkt dit anders in mijn oren, ruimer, ontdaan van calvinistische complexen of die van andere brave moraalscholen met achterdeurtjes van de verboden praktijken. Geilheid is de knop van leven die wil uitslaan, de liefde die zonder geweld iedere ziel weet te bereiken. Geilheid is de heiligheid van de diversiteit in interactie met zichzelf.

46. Seksuele energie is prachtig, maar roept ook veel angst op. Ze maakt alles mogelijk, maar ook verkrachting. Ze is heilig en gevaarlijk tegelijk. De geschiedenis van de mensheid heeft er van alles bij verzonnen om de energie te temmen maar getemd is ze nooit. Geen burka of tantra heeft geholpen het oorspronkelijk mysterie dat de erotiek is te beteugelen, ze is volstrekt wild en vrij gebleven. In wie haar onderdrukken barst ze later in kwaadaardige hevigheid los. Wie haar toestaan in alle vormen leren tenslotte de zachte erotiek van twee bejaarden, hand in hand.

Fotograaf onbekend

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Het erotisch universum

  1. Pingback: Erotiek verkwanseld tot geweld | 𝔼𝕗𝕖𝕞𝕖𝕣𝕖 𝔽𝕖𝕟𝕠𝕞𝕖𝕟𝕖𝕟

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.