Glimlach aan zee

Voor-uitzicht grote huiskamer

Wow, wat valt hier voor moois in onze schoot? Het ziet er nu toch werkelijk naar uit dat het ons vergund zal zijn begin komend jaar het schitterend huis met uitzicht op de oceaan te betrekken. Vandaag hebben we de bewoners, die na vijf maanden vakantie in Sri Lanka naar Hongarije willen gaan om daar voorgoed te wonen, voor het eerst ontmoet en wederzijds vertrouwen gevoeld. Als hun trip om een of andere reden niet zal slagen willen ze kunnen terugkeren, maar die vijf maanden staan vast, als Hongarije een succes wordt blijft het ook daarna onze woning. Mijn enige voorbehoud is dat toen ik vroeg naar de politieke situatie in Sri Lanka op dit moment de man zei dat ze daar nog onderzoek naar moesten doen. Hierin zie ik de mogelijkheid dat ze zich nog kunnen bedenken, maar ze kwamen over als avonturiers die niet twijfelen.

In een tijd dat ik op Twitter meerdere prikweigeraars hoor verkondigen dat het hen erg zwaar begint te vallen, dat ze voelen het niet meer vol te kunnen houden of zelfs besloten hebben de prik dan maar te halen, is dit voor ons geen optie. Dan is het belangrijk, met de toenemende dreigingen als het coronapaspoort voor zogenaamde essentiële winkels, de beschikking over een groot stuk land te hebben. Op huidige adres hebben we op enkele vierkante meters al wat geoefend met groenten verbouwen, dat zal daar op veel groter schaal kunnen gebeuren. We kunnen er een geit neerzetten, kippen laten lopen, wat we maar believen. Het strand is binnen 10 minuten lopend te bereiken maar er moet wel wat gedaald en geklommen worden. De mensen die in de buurt wonen wilden het niet makkelijk toegankelijk maken, zo toeristen werend.

Als jongeling heb ik er altijd van gedroomd dicht bij zee te wonen en in een landschap met stromende beken. Dit is geheel uitgekomen: ik wandel regelmatig in bossen langs stromende beekjes en twintig minuten lopen van ons huidige adres is het strand The Warren, wel makkelijk bereikbaar en vaker druk bezocht, maar ook veelvuldig verlaten in mystieke sfeer.

The Warrenhttps://josef-maria-lips-photography.tumblr.com/

En nu dan uitzicht vanuit huis op zee. De foto´s geheel boven en hieronder zijn met eenvoudig cameraatje vanmiddag vanuit een van de twee huiskamers geschoten, het zicht op zee vanuit drie van de vier slaapkamers boven is nog overweldigender. Daar zou ik graag ergens mijn werktafel en schildersezel hebben staan. Maar als het een van de andere kamers wordt blijft het uitzicht op natuurschoon weldadig. Dit voelt als genade.

Zij-uitzicht grote huiskamer

Een kachel in de grootste huiskamer, met daaraan verbonden radiatoren in de meeste andere ruimten. Kolen en hout kunnen er in. Als we zonder QR-code geen essentiële winkels meer in kunnen is het zaak op andere wijzen brandhout en kolen te verkrijgen. We mogen doen wat we willen met de tuin, behalve bomen kappen. Hier gaan we wat op vinden, daar twijfel ik niet aan. Ik had Karin beloofd een plan te schrijven, wat te doen vandaag al, en wat te doen als de omstandigheden, die rond de Covid-19 waanzin worden opgetrokken, nijpender zijn geworden. Dit kwam er maar niet van en ik had als excuus dat Karin aan bed gekluisterd was en ik de meeste huishoudelijke taken te verrichten had, met ook de inzet van de jongens. Iedere dag boodschappen doen, als enige zonder masker tussen gemaskerden, tot ik extra veel inkopen ging doen, zodat ik ook dagen kon overslaan. Nu dit huis ons voorland is en Karin langzaam maar zeker weer mobieler wordt, bemerk ik dat ik aan dat plan al vorm aan het geven ben. Een glimlach.

Vanavond langdurig in de weer geweest met mijn fotografiesite op Tumblr. Een aantal gratis sjabloon mogelijkheden is komen te vervallen, ik heb het standaardsjabloon naar mijn hand gezet en ben tevreden met het resultaat. Oogt goed, blij mee. Alleen de avatar is nog niet naar het zin, maar dat komt goed.

Ik wens de lezers veel natuur en creativiteit toe; laten we bouwen aan de wereld die we willen en ons niet langer blindstaren op wat niet te stoppen is, maar wel te vermijden. Die hel zal zichzelf wel de das om doen, heeft onze inzet niet nodig. Verenigt U, adem en leef!

.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.