Zien Zelf is altijd al vrij

Na vier dagen geploeter weer een goed werkende computer. Enig mankement is de opstarter, grub2, die zijn werk niet wil doen, maar een usb-staafje bevat de opstarter en helpt me in het besturingssysteem.

Eergisteren een enorme lap tekst geschreven. Op zich wel interessante beschouwingen over werkzaamheden in de geest, maar tegelijkertijd weinig ter zake doende: zelfonderzoek is een solitaire bezigheid en niet hetzelfde als het lezen van andermans geest. Tis stil en subtiel, verloopt met energiestromen die loskomen als je ze niet langer middels labeling fixeert. Kan er wel eens wat over zeggen, maar dit pagina´s lang uitschrijven heeft te weinig om het lijf; de gehele lap tekst is terug naar de Onnoembare verwezen.

Zien Zelf is altijd al vrij. Als ik probeer mijzelf te vinden of begrijpen dan betreed ik het voorstellingsvermogen en schep ik grenzen die in werkelijkheid niet bestaan. Het is mooi om in te zien, maar vanzelfsprekend pas vruchtbaar als er daadwerkelijk vanuit Oorsprong ervaren en geleefd wordt. Deze spontaniteit is pure kwetsbaarheid en uiterste kracht tegelijkertijd. Het is niet aangedaan door de wanen van de dualistische wereld; vindt zijn weg zonder eerst te moeten labelen, analyseren en anticiperen.

Als ik wat wiet gerookt heb neig ik tot analyses van de geest. Ik hoorde die bezigheid fraai aangeduid worden, iets als ´ loze gymnastiek van de mind´. Entertainment, niet essentieel. Een stuk entertainment is niet verkeerd, maar tis wel fraai als het tegelijkertijd meerwaarde kent in essentiële onderwerpen die de vinger op de zere plek van de huidige wereld crisis weet te leggen. Maar meer dan dat nog wil ik benadrukken dat reeds verkeren in de natuurlijke vrije staat van allereerst belang is willen onze werken in het dualistisch bestaan gewenste vruchten afwerpen.

Maar eigenlijke is de juiste actie zijn eigen vrucht al. Bevrijding is onmiddellijk, zonder middelen. Een ervaring wordt in zichzelf bevrijd in totale doorleving, in stilte, zonder labels. Wat niet doorleefd wordt gaat een eigen leven leiden dat als afgespleten ik voelbaar is, een centrum dat van vrijheid droomt maar ervoor zal moeten sterven. Feitelijk nooit heeft bestaan.

Weer wiet gerookt mensen; als dit soort analyses je niet bevallen dan kan dit een goed moment zijn je vertier elders te vinden. Maar dan mis je wel de fantastische voordracht die ik hier plaats.
Samaneri Jayasara, alles op haar kanaal is van grote pracht:

Zodra ik een link van YouTube gebruik denk ik: censuurbestendig? De Goddelijke Vonk moet ook de mond gesnoerd worden uiteindelijk, zo gek zijn die gasten bovenin de piramide wel. Download de prachtigste opnamen naar je keuze van het kanaal van deze vrouw als mp3 met deze gratis software van MediaHuman. Beluister ze dan terug als je eens niet kunt slapen of anderszins onrustig bent. Keer op keer wordt je terug gevoerd naar je onwaarneembare natuurlijke staat.

Het bos was fantastisch. Klein bos, mooi bos, elfenbos. Het heldere zonlicht strooide zich uit over het plafond van groen jong lover boven onze hoofden; we vielen, in ontzag, uit welke overweging dan ook. Dit is de Majestueuze onwetendheid die Zalig Is.

A rose is a rose is a rose. Ik ben dat ik ben. Wat betekenen die woorden? Ik versta erin dat ieder ervaren zijn eigen verlossing bevat in volslagen omarming.

¨Wat zou de schrijver hier bedoelen?¨ Als de schrijver ergens vaag over blijft dan kun je ervan uitgaan dat ie dat aan de lezer overlaat. Een boek is pas af als ie gelezen en geïntegreerd is. Integer leven. Altijd opnieuw beginnen, nadat kennis stierf aan het inzicht dat het bracht.

De abstracties die ik breng, daar moet je liefhebber van zijn, anders smaakt het niet. Toch meen ik dat mijn zinnen doorkauwbaar zijn en dan zegeningen prijsgeven. Wat reeds uitgekauwd wordt doorgegeven, met conclusie en al, heeft van vrij leven een clausule gemaakt en is een dictatuur in de kiem begonnen.

Ik zag me de Covidhoax bestrijden. Niks mis mee. Maar toen het langer ging duren liet het mij verzuren; was oorspronkelijkheid meer en meer zoek voor wat laatste gespleten en onbetrouwbare berichten op het world wide web. Het was mij niet onwelgevallig dat hier computerproblemen begonnen. En het probleem zit aan het begin: grub2, het opstartprogramma dat niet starten wil. Das informatief naar mijzelf toe. Back to basics.

Feitelijk is iedere theorie over hoe dingen aan elkaar verbonden zijn vals om de eenvoudige reden dat er geen dingen verbonden zijn, werkelijkheid is ondeelbare werkelijkheid. Zoeken naar werkelijkheid gaat per definitie van werkelijkheid weg. Je kunt het licht in je eigen ogen niet zien, ontkennen lukt evenmin.

Niet-oordelen mag klinken als een opdracht, omdat je anders een stout jongetje of meisje bent, maar in feite reikt het je het Mysterie aan, dat niet oordeelt en je onmiddellijk vrij stelt van de suggestie gebondenheid. Gebondenheid kan alleen bestaan als je nog iets volgt, zoals een oordeel dat doet.

Ik wil een ieder die dit leest benadrukken: waar je voelt dat iets waar is, is het onmiddellijk als jezelf gevonden. Ik opper geen zoeken hiernaar, ook niet als je dit zien meent verloren te hebben. Dit zien gaat nooit verloren en ziet dat er dan iets afgewezen wordt, wat dan niet-zien genoemd wordt. Er is alleen maar zien, iedere duiding zit er per definitie naast. Daarom eindig ik graag, nogmaals, met Samaneri Jayasara. Ze draagt Nisargadatta Maharaj voor.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.