Kwetsbaarheid en Levenskracht

¨Als jij één van je kinderen verliest ben je nergens.¨
¨Dat is zo, dan ben ik kapot.¨
¨Dat is de reden dat ik mensen begrijp die zeggen dat je in dit levensdomein geen kinderen moet willen. Toch denk ik dat er een dieper aspect werkzaam is dat het leven, ook al is het moeizaam en vol lijden, de moeite waard maakt. Dit aspect te herkennen is van belang om destructieve en suïcidale aspecten, in persoonlijkheden ingebakken, het hoofd te bieden. En het hart.¨
¨Ja, maar ik zal verdrietig zijn, intens; dit betekent echter niet dat ik stop met leven.¨
¨Ik zie intens verdriet dan ook niet als ´nergens meer´ of kapot zijn.¨

Het leven is geen lolletje, ook al hoor je dronkaards zoiets wel eens beweren. Met chemische middelen in het lijf is de perceptie veranderd, en dit kan prettig zijn, maar je zicht als mens baseren op waarnemingen onder invloed van middelen is waanzin; de basis van lichamelijk bestaan is middelloos, onmiddellijk, onbevlekt wil ik zelfs zeggen. Anders gezegd: een uitgangspunt is pas goed als van dat uitgangspunt altijd gekeken kan worden en niet pas na inname van zekere substanties. Chemisch geluk is leuke entertainment maar je kunt er niet in wonen.

Ik onderscheid twee vormen van onrust in mij. De eerste betreft zaken waar ik invloed op heb, de tweede gaat over kwesties die buiten mijn directe beïnvloeding liggen. Voorbeelden van de eerste kan ik, als ervaringsdeskundige, talloos geven. Een voorbeeld is al genoemd: chemische middelen ofwel drank en drugs. Gebruik daarvan ligt volledig binnen mijn invloedssfeer; als ik over dit levensgebied kritiek ontvang voel ik me directer verantwoordelijk dan als mijn bijdrage aan een verrotte wereld wordt aangevallen, dan lijkt mijn percentage invloedsrijkheid ongeveer nihil. Toch bestaat er omtrent dit gebied wel degelijk onrust in mij en niet volgens een schaal van percentages maar geheel. Dit geldt voor ieder mens, ook al is de mode dit besef te onderdrukken met persoonlijke noties als ´krijgen waar je recht op heb´ en andere verdelende opvattingen van een in beginsel onverdeelde ervaring. Als er geen sprake van dit vermijden is krijg je onherroepelijk te zien dat er niets is dat niet over jou gaat. Maar laat ik het bij mij houden. Alles gaat over mij.

De mens is kwetsbaar, daarover bestaat geen twijfel. Een jongeling kan nog denken als iemand met plannen alsof ie de eeuwigheid heeft, naarmate het stervensuur nadert echter komt hier kentering in om de ware bescheidenheid te bestendigen: over de vruchten heb je niets te vertellen. Als een mens aan vruchten denkt kan ie alle voorwaarden voor vrucht dragen verzorgen, maar niet de vrucht zelf. De vrucht komt of niet. Men spreekt in dit verband wel eens over genade krijgen of niet, maar genade valt buiten iedere categorie van mijn denken en ik weet niet wat dat betekent. Wel weet ik dat ik, als ik mijn subjectieve inzicht als geweten neem, in trouw aan mijn inzicht meer vrede ken dan als ik, om welke reden dan ook, mijn zicht inruil voor een kijk op dingen van een ander. Ik ben er voor van ieders kijk notie te nemen, ik onderzoek dit dan en wat er goed aan is wordt mijn kijk. Als ik mijn kijk minder maak dan die van een ander verraad ik mijzelf en ik wil dit niet. Dit niet meer te doen neemt het belangrijkste deel van mijn onrust weg, namelijk die intern gespleten maakt. Zonder die schizoïde instelling blijft er een wereld van ´anderen´ en zienswijzen over die mijn zicht keer op keer zullen testen. Ook dit kan tot innerlijke onrust leiden, maar het kan de basis van waaruit ik kijk niet meer ondergraven, omdat deze volstrekt onderzocht is en ontdaan van tegenstrijdigheden. Dan staat in de aangeboren vorm van kwetsbaarheid de Levenskracht op die als motor niet langer de afgespleten identiteit en zijn belangen kent, maar nu het universeel belang van allen onverdeeld voor ogen heeft. Wat is dat? Dat is natuurlijk wat ik zelf ook het meest verlang: veiligheid en liefde.

Ik denk dat geluk schromelijk overschat is. En, als doelstelling, misleidend, omdat de aanname dat leven is bedoeld voor mijn geluk leidt tot afkering van alle momenten dat ik dit geluk niet voel. En dit zou niet jammer, nee, dit zou rampzalig zijn. In de wereld van betekenissen, ingegeven door het script dat we als conditionering hebben lopen, zwaait de pendule voort wisselende tussen fijn en onprettig, extatisch en folterend, of welke tegenstellingen ook maar je aandacht bepalen op zeker ogenblik. Het zoeken naar de eigen identiteit blijft falen totdat dit gegeven volslagen erkend en omarmd is; dan is het zeker dat er geen identiteit te vinden is. Dit gaat gepaard met een gevoel van bevrijding, het ontslaat echter niemand van het feit dat niets te vermijden is (op straffe van illusie en blinde hoeken) en bescheidenheid altijd beter past dan eigen verdienste te koesteren. Geluk bepaalt niet de diepste drijfveer van een zinnig en vervuld mens, oprechtheid, ook bekend als liefde, is de bron van waarlijk leven. Ongeacht de omstandigheden, die kunnen niet gelden als excuus voor een mindere intentie dan de beste.

Kwetsbaarheid bestaat, wordt zeer voelbaar als we niet in ons goede doen zijn. Levenskracht draagt beide tegengestelden, de kwetsbaarheid en het goede doen, en kan door geen van beide vermeerderd of verminderd worden, is in die zin aan de tijd ontstegen en goddelijk. Als er al iets aanbeden moest worden dan was mijn toewijding aan de Levenskracht, in wezen onzichtbaar, vertoond als alle vormen mogelijk, niet de minste uitgezonderd. Onvoorwaardelijke liefde, dat in veel beschouwingen vaak zo moeilijke begrip, kan eenvoudig gehoord woorden binnen dit besef. Dan kun je nog steeds alle rampen meemaken en val je nooit meer om, omdat de persoon die om zou moeten vallen niet langer gedroomd wordt. Er is alleen de Levenskracht, ontstane vormen worden hoe dan ook weer ontnomen.

.

.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.